Wednesday, February 10, 2010

MEWAH BAHASA-'SINGO BENG TAK ADO.....'

Oleh Prof Madya Dr Nor Hisham Osman


RAMLI dan Nawi dalam perjalanan ke Bahau untuk menghadiri majlis perkahwinan salah seorang kawan mereka. Setiba di Kuala Pilah, mereka berhenti di sebuah kedai makan untuk membasahkan tekak dan bertanya jalan.

Pekedai: Ha! Duduklah encik, nak minum apo?

Ramli: Yalah, terima kasih. Sebelum tu, nak tanya sikit ni ... Bahau jauh lagi ke dari sini?

Pekedai: Jauh juo, tapi taklah jauh sangat ... duo puluh kilo lobeh. Encik ni dari mano? First time sampai Pilah ko?

Nawi: Kami dari Kolumpo, nak ke rumah kawan di Bahau, ada kenduri kawin.

Pekedai: Orang Kolumpo la ni yo? Patutlah tak tau jalan.

Ramli: Ha la, duduk Kolumpo, Pantai Dalam tapi asal Kelantan.

Pekedai: Minumlah dulu, makan sikit-sikit. Mee ado, bihun ado, roti canai pun ado! Bahau bukan jauh sangat, lagipun awal lagi ni, ambiklah pelapik porut dulu, makan mau pukul duo boleh.

Ramli: Singo beng ada?

Pekedai: Setau se lah, tak ado!

Ramli: Kalau tak ada, teh o beng pun boleh.

Pekedai: Tak ado juo rasoe, yang ado beng rimau dokek simpang nun.

Wan: Beng rimau?

Pekedai: Beng gamba kepalo rimau! Beng lain pun ada juo tapi beng gamba kepalo singo tak ado, kek Seromban ado agak e?! Encik nak keluar duit ko? Sekarang dah sonang, mano-mano beng pun boleh guno, tapi konolah bayar sikit.

Ramli: Saya bukan nak keluar duit, saya nak minum!

Pekedai: Tadi kan encik yang tanyo beng singo? Beng tompek simpan duit keluar duit laa. Tak do orang pogi minum kek beng?!

Ramli: Tempat keluar duit tu bank, saya bukan tanya bank, saya tanya kat sini ada air singo beng ke tidak, kalau tak ada, bagi teh o beng ajelah. Saya order minuman nih!

Pekedai: Ooo, nak order air minum rupo ee, se ingatkan nak tanyo beng. Air apo tu? Tak ponah donga pun!

Nawi: Singo beng tu limau ais! Ada ke?

Pekedai: Adoo! Haa, kalau dari tadi cakap macam tu kan sonang.

Nawi: Bagilah dua. Ha! Senang aje pesan air minum, tu lah kauMeli, kecek Klate kat sini, dah orang tak faham. Nak pesan air pak cik tu ingat kau nak tanya bank.

Ramli: Manalah aku tau yang pak cik tu tak tau singo beng, kat Kolumpo aku cakap macam tu semua tempat tau.

Nawi: Kat Kolumpo lain, kedai makan banyaknya orang Kelantan, dan kau tu pun asyik masuk kedai Kelantan je. Kalau masuk kedai mamak kau cakap macam tu, tak faham juga puak tu!

Ramli: Ha! Ha! Ha! Aku memanglah kena cari kedai Kelantan, tak ada budu, tak boleh jalan! Tapi bunyi pak cik tu cakap tadi aku dengar macam orang Kelantan, tu pasal aku ingat dia faham.

Nawi: Kah! Kah! Teruklah mu ni, belajarlah makan benda lain pulak, jangan asyik budu ja! Memanglah cakap Negeri Sembilan ni bunyinya ada sikit-sikit macam bunyi orang Kelantan, tapi perkataannya lain!

Glosari
  • Singo beng - (Kelantan) air limau ais
  • Teh o beng - (Kelantan) teh o ais
  • Beng - (pertuturan) bank
  • Singo - (Negeri Sembilan) singa
  • Rimau - (pertuturan) harimau.
  • No comments:

    Post a Comment