Wednesday, February 3, 2010

MEWAH BAHASA-PEREMPUAN MENARIK

LAN dan Li sedang menjamu selera di sebuah restoran mamak, tiba-tiba Lan terlihat sesuatu di luar ....

Lan: Eh, Li! Tengok kat luar tu, peliklah!

Li: Apa dia? Aku tengok tak ada apa yang pelik pun kat luar tu.

Lan: Tuu! Kat seberang jalan sana nu!

Li: Yalah, apa bendanya ... tak nampak pun apa-apa yang pelik?!

Lan: Nun! Kat seberang jalan, ada perempuan menariklah!

Li: Kah! Kah! Kah! Kau tu yang pelik! Apa pulak peliknya perempuan menarik? Kau ni pantang tengok perempuan elok sikit, dari bujang sampai beranak dua sekarang ni, perangai masih tak berubah!

Lan: Tapi ini lain, bukan macam perempuan lain. Perempuan ni menarik, kau tengoklah sendiri tu!

Li: Kan ke perempuan tu dah dijadikan sebagai makhluk yang menarik. Selama hari ni kau tak pernah jumpa perempuan yang menarik ke? He! he! kelakarlah kau ni!

Lan: Tak pernah! Sumpah aku tak pernah jumpa, inilah pertama kali aku tengok!

Li: Bini kau tak menarik?

Lan: Tak! Tak pernah! Dia kan cikgu, dari sekolah terus masuk maktab dan dah mengajar ni baru ambil lesen, bila pulak dia nak menariknya. Ke situ pulak perginya. Aku rasa hairan tengok perempuan tu menarik, yang kaukaitkan pulak dengan bini aku kenapa?

Li: Bini kau tu cantik dan menarik. Tu sebab dulu kau tergila-gilakannya. Tak sempat-sempat nak kahwin, belum habis belajar dah nikah!

Lan: Memanglah bini aku tu cantik. Itu pasal aku suka kat dia, tapi dia tak menarik. Kalau dia menarik, tak tentu lagi aku suka kat dia.

Li: Pening aku sembang dengan kau ni, rasa macam faham tapi tak faham. Cantik tapi tak menarik, menarik tapi tak cantik! Setahu akulah Lan, perempuan cantik ni semuanya menarik dan yang menarik tu mestilah cantik.

Lan: Betul tu Li, perempuan yang menarik tu cantiklah! Tak sangka dia kerja menarik.

Li: Kerja menarik? Kerja apa tu? Menarik duit ke?

Lan: Alamak! Entah apa-apalah kau ni Li? Tak cukup tidur ke? Tu ha! Aku tunjuk kat kau, nampak tak tu perempuan yang berdiri kat teksi tu?

Li: Perempuan tu? Memang boleh tahan, cantik!

Lan: Tu yang aku pelik tu, dah lah perempuan, cantik pula tu ... tapi menarik! Aku sebenarnya tak pernah tengok perempuan menarik, teringin juga nak naik teksi dia.

Li: Menarik apa sebenarnya Lan? Cubalah bagi aku faham sikit!

Lan: Menarik teksi la, itu teksi dialah tu. Ha! Tengok tu! Dia dah masuk dalam teksinya, siap ada dua orang penumpang lagi, Negro pulak tu, he! Berani betul dia!

Li: Menarik tu bawa teksi ke?

Lan: Ha la! Kau ingat apa?

Glosari

Menarik -
(i) menghela ke arah diri sendiri
(ii) memikat, menawan hati
(iii) pekerjaan mengambil penumpang seperti memandu teksi, kereta sapu dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment